Sterk herstel op televisiereclamemarkt: 32 procent erbij
Gepubliceerd op: 31-08-2021

In totaal besteedden bedrijven in de eerste zes maanden zo’n 406 miljoen euro aan advertenties op Nederlandse televisiezenders, blijkt uit onderzoek van marketingorganisatie Screenforce. 

Schermtijd toegenomen

Het gaat om een recordgroei aan bestedingen, aldus Screenforce. Het bedrijf rekent voor de rest van 2021 eveneens op flinke groei. 

In de eerste helft van dit jaar zijn alle vormen van televisiekijken gestegen. Dit heeft ertoe geleid dat de totale schermtijd in de eerste helft is toegenomen van 206 naar 212 minuten, zegt Screenforce.

Detailhandel investeert

In de eerste zes maanden hebben 764 adverteerders de tv ingezet voor marketingcampagnes van in totaal 1028 merken, aldus de onderzoekers. Net als in de afgelopen jaren was de detailhandel de grootste adverteerdersbranche, gevolgd door de voedings- en genotmiddelenbranche.

Unilever is nu de grootste tv-adverteerder met een besteding van meer dan 51 miljoen euro. Eerder was het Amerikaanse Procter & Gamble, moederbedrijf van merken als Pampers, Ariel, Dreft, Braun en Gillette, de grootste adverteerder op televisie.

Vorig jaar annuleerden veel adverteerders hun tv-campagnes uit onzekerheid over de coronapandemie. Ook de sluiting van winkels en horeca en het stilvallen van de toerismebranche zorgden ervoor dat er minder geld naar zendtijd ging. 

Minder daling dan tijdens kredietcrisis

In totaal daalden de reclamebestedingen aan televisie in 2020 met 9,2 procent, becijferde onderzoeksbureau Nielsen eerder. Dat valt in het niet bij de daling in de bestedingen aan bioscoopreclames: die was maar liefst 70 procent.

Het totaal aan mediabestedingen (radio, televisie, print en online) nam met 6,3 procent af. In 2009, tijdens de kredietcrisis, was dat twee keer zo veel. 

Ga naar de bron