Reizigers boos: Vakantiediscounter zet reis naar oranje land gewoon door
Gepubliceerd op: 21-07-2021

Bente van Veen en haar vriend Jasper zouden volgende week vakantie vieren in Portugal. Maar het reisadvies van het land verkleurde in de afgelopen dagen van geel naar oranje. Het advies van de overheid: reis alleen als dat noodzakelijk is, ook als je gevaccineerd bent. 

“Ik ben hartpatiënt”, zegt Van Veen, die het risico van de reis liever niet meer wilde nemen. Reisverzekeringen dekken geen coronagerelateerde kosten. “En als ik een restaurant in wil, moet ik overal een test doen”, zegt ze tegen RTL Z. 

Omboeken dus

Omboeken dus, dachten de twee. Maar daar ging reisbedrijf Vakantiediscounter, waar de vakantie van zo’n 1100 euro was geboekt, niet in mee. Het kon niet meer zo dicht op de vertrekdatum. “En als we de reis zouden annuleren, dan kregen we zo’n 10 procent van de reissom terug”, aldus Van Veen.

“Uw vakantie gaat gewoon door”, was het antwoord. De vluchten staan gepland en de hotels zijn open. Tot verbazing van Van Veen, want concurrenten TUI, Sunweb en Corendon voerden een heel ander beleid bij ‘code oranje’. Reizen werden kosteloos omgeboekt en geannuleerd.

Klagen

Van Veen klom in de pen en telefoon, en klopte bij meerdere instanties aan met vragen. Meer reizigers klaagden over het bedrijf. “Maar niemand kan er echt iets aan doen”, aldus Van Veen.

Vakantiediscounter laat in een schriftelijke reactie weten dat het reizen in principe niet annuleert, tenzij het partnerbedrijf dat de reis aanbiedt dat doet. Vakantiediscounter is als het ware een tussenhandelaar. 

‘Veel mensen willen reizen’

Volgens Vakantiediscounter is het advies van de overheid niet bindend. “Je mag reizen”, schrijft het bedrijf. “We kunnen dan ook de reisovereenkomst nakomen en we zien ook dat de meerderheid van de klanten écht op vakantie wil gaan.”

Daarbij kan volgens het bedrijf niet meer worden gesproken van onvoorziene omstandigheden, een reden die vorig jaar nog massaal werd aangevoerd om reizen te annuleren. Corona is geen nieuw fenomeen meer. 

Voldoen aan voorwaarden

Op de site staat volgens Vakantiediscounter al langere tijd vermeld dat er niet gratis geannuleerd kan worden. Het beleid van het bedrijf zou bovendien voldoen aan de voorwaarden van brancheorganisatie ANVR.

De ANVR zegt dat je als consument altijd mag annuleren vanwege corona. Maar de kosten zijn dan in principe voor jou: angst is geen reden voor kosteloze annulering. En coronamaatregelen moeten we accepteren als het nieuwe normaal.

‘ANVR is niet duidelijk’

Maar de Consumentenbond is het daar niet helemaal mee eens. “De ANVR is niet helemaal duidelijk in zijn antwoord”, vindt woordvoerder Joyce Donat. Als een land al oranje was toen je een reis boekte, dan is het voor eigen risico. Maar als een land geel is en na boeken op oranje springt, is dat volgens haar ook nu nog ‘onverwacht en onvermijdbaar.’

En dat zijn volgens Donat redenen voor kosteloze annulering onder de Europese Richtlijn Pakketreizen. Volgens de bond moeten klanten van Vakantiediscounter in eerste instantie in een schriftelijke reactie laten weten dat ze kosteloos willen annuleren op basis van deze voorwaarden.

Het is een eerste stap om het bedrijf te laten weten dat je het niet eens bent met het beleid. Daarna kunnen eventueel juridische stappen volgen. “We houden de boel in de gaten”, zegt Donat. De bond overlegt ook met de ANVR en ACM.

‘Rapen gaar’

Volgens Donat is niet duidelijk om hoeveel reizigers het gaat. Wel ziet ze veel klachten over tussenhandelaren zoals Vakantiediscounter en Prijsvrij op sociale media. Ook omdat deze bedrijven slecht te bereiken zijn. “De grote bedrijven zoals TUI hebben zaken zoals een klantenservice beter op orde”, zegt ze.

Op dit moment krijgt de Consumentenbond geen signalen dat er meer reisbedrijven zijn die handelen zoals Vakantiediscounter. “We maken ons wel zorgen”, zegt Donat. Want als er meer volgen dan zijn de rapen volgens de bond voor consumenten gaar.

Ga naar de bron