Overleven in strijd met Netflix: ‘Streamingdiensten moeten fuseren’
Gepubliceerd op: 5-06-2021

De afgelopen maanden zijn er nogal wat fusies en overnames geweest in streamingland. Zo kocht Amazon filmstudio MGM, bekend van James Bond, voor 7 miljard euro

Olifanten dansen

En deze week is er de fusie tussen WarnerMedia en Discovery. Allemaal om een vuist te kunnen maken op de streamingmarkt tegen Netflix, de absolute marktleider met meer dan 200 miljoen abonnees. 

“De groten zetten de markt onder druk. Als de olifanten dansen, hebben de muizen het lastig”, zegt analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. “De kleine spelers worden vanwege de kosten gedwongen om samen te gaan.”

Rechten verzamelen

Dus is het broodnodig om groter te worden en zo veel mogelijk rechten te verzamelen. AT&T laat Warner Media fuseren met Discovery, terwijl ze Warner Media in 2016 kochten voor 70 miljard euro. Pijnlijk, maar nodig om de strijd aan gaan met Netflix, Disney+ en Amazon Prime Video. 

Het aanbod wordt voor consumenten verleidelijk, want daarmee kun je Harry Potter, Game of Thrones en Sex and the City combineren met realityprogramma’s als Say Yes to The Dress en de reisprogramma’s van Discovery.

Als je alleen kijkt naar het bereik is ook duidelijk waarom. HBO Max heeft zo’n 64 miljoen abonnees, Discovery 15 miljoen. Gecombineerd komen ze voorzichtig in de buurt van het bereik van Disney.

Netflix blijft ver buiten beeld. Discovery-ceo David Zaslav legt de lat direct hoog. Hij wil op langere termijn 400 miljoen huishoudens bereiken. Zonder deze fusie was dat ondenkbaar, zegt Versteeg. 

“Het wordt ook steeds duurder om een groot aanbod te krijgen. En je moet de sterren kunnen betalen om series en films te kunnen maken.” Disney rekent op 230 miljoen tot 260 miljoen abonnees voor Disney+ in 2024. 

‘Sport moet je hebben’

Maar, zegt Versteeg, de strijd verplaatst zich ook naar sport en evenementen. “Disney heeft ESPN+ in de VS, en daarmee veel rechten voor onder andere ijshockey en en honkbal. Sport wordt essentieel. Dat moet je hebben.”

Dat lijkt Amazon te onderschrijven. Twee jaar geleden kocht Amazon twintig Premier League duels voor Prime Video. En voor de komende drie seizoenen heeft het de Premier League-rechten in Engeland gekocht met de BBC, BT Sport en Sky Sports

Eerder meer dan minder diensten

De Scandinavische streamingsdienst Viaplay heeft dat ook gezien. Het moederbedrijf NENT heeft vanaf volgend seizoen de Nederlandse uitzendrechten voor Formule 1 in handen. En dat bedrijf gaat op jacht naar meer rechten, zei ceo Anders Jensen eerder tegen RTL Z.

Op langere termijn ziet hij ook dat er lokaal moet worden samengewerkt. “Het wordt een race tussen de Amerikaanse reuzen. Er moet meer ruimte komen voor Europese alternatieven.”

Voor nu is er nog genoeg groei in de markt, zegt Jensen. “Maar er zijn veel diensten. En er komen er eerder meer bij dan dat het er minder worden. Dat is niet duurzaam.”

Samengaan ook in Europa

Het samengaan van bedrijven en diensten zoals in de VS, gaat ook hier gebeuren, verwacht hij. “Er is veel beweging en die zal zorgen voor veranderingen.” En misschien gaat ViaPlay daar wel deel vanuit maken. 

“Er zijn kansen om iets toe te voegen aan iedere markt. Als die er is, staan we open voor samenwerking met lokale collega’s om nieuwe manieren te vinden om een lokaal alternatief te vinden voor de Amerikaanse reuzen.”

Eurocommissaris Margrethe Vestager van Mededinging zal in haar nopjes zijn met dit soort Europese ambities. Want zij ziet niets liever dan een lokale speler die écht kan concurreren. 

Maar of dat realistisch is? Versteeg heeft zijn bedenkingen. “Het zijn politici met een idee, die ver staan van het bedrijfsleven. Als het gebeurt, moet het echt vanuit de bedrijven zelf komen.”

Ga naar de bron