Oude Porsche rijkspolitie te koop: weinig kilometers, met zwaailicht en helm
Gepubliceerd op: 8-08-2021

De huidige eigenaar, een Duitse arts, heeft hem namelijk met behulp van een Nederlandse verzamelaar in originele staat teruggebracht, vertelt Kim Köhler, eigenaar van het garagebedrijf dat de wagen te koop aanbiedt

De auto is niet alleen tot in de puntjes gerestaureerd, de eigenaar heeft er ook de bijpassende uniformen en helmen bij gekocht via internet. Dat was nog wel een kostbare operatie, aldus Köhler. 

De attributen zijn wel inbegrepen bij de vraagprijs van 125.911 euro. De laatste drie cijfers zijn inderdaad niet toevallig gekozen, lacht de in Porsches gespecialiseerde handelaar.

Koop afgeblazen

De politiewagen was eigenlijk al verkocht, maar de koper, een Duitse ondernemer, zag er toch vanaf omdat zijn bedrijf vanwege de coronacrisis in zwaar weer terechtkwam, aldus Köhler. Daarom gebruikt de huidige eigenaar hem inmiddels weer, om in de herfst een nieuwe verkooppoging te wagen. Of eerder, als er serieuze interesse is. 

Kenner Frans Zuiderhoek is groot fan van de Porsches, waar hij in zijn carrière bij de rijkspolitie en het Korps landelijke politiediensten (KLPD) ook in reed. “In de 34 jaar dat de politie de Porsches had, zijn er 502 geweest”, vertelt hij. “Maar toen ik tien jaar geleden op zoek ging naar rijdende exemplaren, vond ik er maar drie in museums en twee bij particulieren.”

De wagens waren erg zeldzaam en liefhebbers moesten flink in de buidel tasten om er een te bemachtigen, weet de inmiddels gepensioneerde Zuiderhoek nog. “Vijf jaar geleden waren ze gemiddeld 175.000 euro waard, nu rond de ton.” Dat is nog steeds wel veel meer dan de 18.000 gulden die de politie er begin jaren 60 volgens Zuiderhoek voor neertelde.

Ontheffing voor blauw zwaailicht

Er zijn inmiddels weer zo’n 80 exemplaren teruggebracht in originele staat, weet Zuiderhoek. Hij geeft namelijk de ontheffing af, die eigenaren nodig hebben om er met zwaailicht op het dak mee op de snelweg te rijden. Het zwaailicht mag dan niet gebruikt worden, en zelfs niet zijn aangesloten. 

Eenmaal in de bebouwde kom moet het licht er ook vanaf. Maar dat is een koud kunstje, aldus Zuiderhoek. “Ze zitten vast met een vlindermoer. Handig, want wij haalden ‘m er ook altijd af als we pauze hielden bij een wegrestaurant”, mijmert hij. 

Heel hard achteruitrijden…

Hij vertelt hoe de Porsches die voor de Nederlandse markt bestemd waren, speciaal werden aangepast. Vanwege de maximumsnelheid van 100 km die toen gold, klapte de spoiler niet uit, want dat gebeurde pas bij 120 km. Om deze functie ook in Nederland te laten werken zonder de maximumsnelheid te hoeven overschrijden, werd de snelheid waarbij de spoiler zou uitklappen op 80 gezet. 

Dat zorgde bij het gebruik van de wagens door de politie voor bizarre taferelen. Een van de taken van de verkeerspolitie was voorkomen dat er botsingen zouden ontstaan in de staart van de file. Om hier snel te zijn, reden de Porsches achteruit over de vluchtstrook. 

… om de spoiler uit te laten klappen

En dan was het vervolgens natuurlijk de grap om zo hard te gaan, dat de spoiler zou uitklappen. “Een vrachtwagenchauffeur die rustig met 80 over de snelweg reed, en ons achteruit zag rijden met dezelfde snelheid, keek alsof hij water zag branden”, lacht Zuiderhoek. 

Dat er nog zoveel rondrijden, zegt wel iets over de kwaliteit van de auto. “Wij gingen er niet zachtzinnig mee om”, grinnikt de oud-agent die zijn lange carrière bij de politie afsloot als woordvoerder. Hij denkt met weemoed terug aan de wagens, waar geen van de opvolgers aan kon tippen volgens hem. 

Weinig km’s, goeie deal?

Of de Porsche die in Duitsland te koop staat een goeie deal is? De wagen heeft een opmerkelijk lage kilometerstand, vindt Zuiderhoek. “Misschien dat er een nieuwe motor in zit, en dat ze opnieuw zijn gaan tellen.” Wel is het zo dat het exemplaar een van de laatste is die de politie aanschafte en daarom misschien minder lang is ingezet, aldus Zuiderhoek.

Dat is ook de verklaring die Köhler geeft, verwijzend naar het certificaat van echtheid dat Porsche heeft afgegeven voor de wagen. De wagen is maar kort in ‘Einsatz‘ geweest, vertelt hij. 

Mocht de nieuwe eigenaar de wagen weer naar Nederland importeren, dan is het volgens Zuiderhoek mogelijk om de oude nummerplaat weer te gebruiken. Zelf houdt hij het liever bij zijn MG B. “Ik weet hoe erin gereden is”, grapt hij over de Porsche.

Ga naar de bron