Ondernemer bouwt tweede kraanhotel: ‘Je moet er wel een beetje gek voor zijn’
Gepubliceerd op: 20-06-2021

De kraan in Amsterdam staat er al jaren en kreeg Kornmann gratis. “Het was een megaproject om die kraan te restaureren. We zijn er 9 jaar mee bezig geweest en het heeft miljoenen gekost. Zonder dat we één cent subsidie kregen.”

Voor 1 euro

Het toeval wilde dat er in Vlissingen precies eenzelfde kraan stond, in bezit van Damen Shipyards. Eigenlijk zou een andere club het monumentale gevaarte onder zijn hoede nemen, maar, zegt Damen: “Zij waren er al een jaar mee bezig en kregen geen deuk in een pakje boter.”

Kraanliefhebbers en andere betrokkenen zagen het geworstel en tipten Kornmann. “Ik had drie weken de tijd om met een plan te komen, anders zou het ding gesloopt worden. Ik had in Amsterdam al een miljoenenproject lopen en daar kreeg ik deze versie nog bij. Voor een euro. Je moet er wel een beetje gek voor zijn.”

Vlak voor de deadline ging de directie van Damen akkoord. Het bedrijf bekostigde ook nog het transport van de kraan naar een scheepswerf bij Rotterdam, waar het ding staat opgeslagen tot duidelijk is welke locatie het kraanhotel krijgt.

Leuk, spannend, moeilijk

Dat verschepen en opslaan kostte geld – alleen daaraan heeft Kornmann al een dikke ton uitgegeven – en daar komen de restauratie- en ontwikkelingskosten nog eens bij. De 600.000 à 700.000 euro die Kornmann kwijt was aan het tekenwerk voor kraan 1, bespaart hij nu wel omdat de kranen precies hetzelfde zijn.

Momenteel is hij met de gemeente in gesprek over de locatie en tegelijkertijd bezig met de financiering: hoeveel gaat het kosten om het hotel te bouwen en te plaatsen? “Ik ga geen miljoenen investeren als ik niet zeker weet waar de kraan komt te staan”, zegt de ondernemer. “Dit jaar nog moet dat duidelijk worden. Het is een leuk, spannend en soms moeilijk traject. Hopelijk staat ‘ie medio volgend jaar aan de Maas.”

Uniek platform

In de Rotterdamse kraan komt exact hetzelfde als in de Amsterdamse variant. “Het belangrijkste zijn de drie hotelkamers. Die verhuren we in het allerhoogste marktsegment, 700 tot 1000 euro per nacht.”

Verder kunnen bedrijven en multinationals de kraan voor allerlei activiteiten gebruiken. “Sommige bedrijven investeren twintig- tot dertigduizend euro, bijvoorbeeld aan kranen of technische installaties, maar daar krijgen ze wel een uniek platform voor terug.”

Dansjes doen

De Amsterdamse kraan dient nog meer doelen. Zo kan er getrouwd worden (‘vind ik wel een beetje truttig’), gebungeejumpt (‘maar daar stoppen we mee’) en niet onbelangrijk: het is een bijzonder populaire locatie tijdens het jaarlijkse Amsterdam Dance Event.

Maar het allerbelangrijkste, vindt Kornmann, ook straks in Rotterdam: “De exploitatie van het hotel is niet het doel, maar het middel. Met de kraan hebben we een platform om verdraagzaamheid te creëren. Een vrijplaats voor bevlogen vrijdenkers.”

‘Het is een gimmick’

Het type bezoeker aan zo’n kraanhotel zoekt een thrill, zegt Dirk Bakker, ceo van vastgoeddienstverlener Colliers. “Geen standaard hotelkamer. Het zijn dezelfde mensen die naar de Malediven gaan en daar in zo’n paalwoning boven de zee overnachten. De markt voor die speciale kamers raakt niet zomaar verzadigd.”

De marketingkosten van dit hotel zijn dan relatief laag, het runnen van één kamer kost relatief veel geld. “In een gemiddeld hotel heb je vier man personeel om 100 kamers te runnen, nu vier mensen voor drie kamers. Mede daarom is de kamerprijs zo hoog”, aldus Bakker.

Voor de Rotterdamse hotelmarkt doet de komst van een kraanhotel ‘helemaal niks’, stelt hij. “Qua publiciteit is het leuk voor de stad Rotterdam, maar aan de hotelmarkt voegt het niks toe. Een gemiddeld hotel kan jaarlijks 50.000 overnachtingen opleveren; dit hotel iets meer dan 1000. Het is een gimmick.”

Ga naar de bron