Kratje bier voor de helft van de prijs? Op 1 juli is dat voorbij
Gepubliceerd op: 16-06-2021

Op 1 juli treedt namelijk de nieuwe Alcoholwet in werking, die de huidige Drank- en Horecawet vervangt.

Permanente kortingsacties

Bij supermarkt Dirk van den Broek zijn de kratjes Amstel en Grolsch deze week te koop voor respectievelijk 7,50 en 8,50: dat is 50 procent korting op de normale prijs. 

Als deze merken niet in de aanbieding zijn, zijn het wel de kratjes of blikjes van Heineken of Hertog Jan die met 40 procent of meer korting worden aangeboden. Met bier wordt vrijwel permanent gestunt. 

Bij Gall en Gall staan met enige regelmaat pallets met dozen wijn voor de helft van de prijs. En bij online slijters lopen de kortingen soms nog verder op.

Uitzondering? Happy hour

Over twee weken is dat allemaal voorbij. De nieuwe Alcoholwet schrijft voor dat een kortingsactie voor alcoholische drank nog maar maximaal 25 procent mag bedragen. Dit geldt overigens niet voor verkooppunten waar de alcohol ter plaatse wordt genuttigd; cafés mogen dus nog wel happy hours houden.

Of winkels zich netjes aan deze nieuwe beperkingen houden, wordt straks gecontroleerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Reguliere prijs niet vastgelegd

Directeur Wim van Dalen van het Nederlands Instituut voor alcoholbeleid (STAP) is te spreken over de nieuwe alcoholwet. “Prijsmaatregelen zijn altijd effectief. Er zijn nu ook veel te veel aanbiedingen op internet en in de supermarkt.”

Hij verwacht wel dat het lastig wordt goed te controleren of alle winkels zich er aan houden. “De korting mag straks maximaal 25 procent van de reguliere prijs zin. Maar wat is de reguliere prijs van een kratje Amstel of fles van een bepaalde wijn? Dat is nergens vastgelegd.”

Spotgoedkoop

Van Dalen denkt dat winkels eenvoudig kunnen beweren dat hun reguliere prijs voor het kratje Amstel bijvoorbeeld niet 15 maar 11 euro is. En daar dan 25 procent korting op geven.

Ook zijn er altijd nog spotgoedkope (huis)merken waar volgens Van Dalen ook hogere prijzen gewenst zijn om alcoholproblemen aan te pakken.  

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Retaildeskundige Kitty Koelemeijer van Universiteit Nyenrode denkt niet dat supermarkten gaan goochelen met de prijzen waardoor de kratjes Heineken en Grolsch toch weer voor weinig worden verkocht.

“Ze zien dit als onderdeel van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Belangrijk is dat de regel voor iedereen hetzelfde is.”

RTL Z benaderde Albert Heijn en Dirk van den Broek over dit onderwerp maar de bedrijven gingen niet in op de vragen.

Controles leeftijd

Een andere wijziging, die wat betreft concurrentiepositie in het voordeel kan zijn van slijterijen en horecabedrijven, is dat online bestellingen van sterk alcoholhoudende dranken (en overige producten behorende tot het slijtersbedrijf) alleen mogen worden verkocht via een website die geen andere producten aanbiedt.

Dit houdt bijvoorbeeld in dat supermarkten per 1 juli niet langer sterk alcoholhoudende dranken mogen verkopen via de eigen, algemene website voor het thuisbezorgen van boodschappen.

Doorgeven strafbaar

In de horeca wordt ook het doorgeven van alcoholische dranken aan minderjarigen strafbaar. Hierdoor kan zowel aan de volwassene als aan de minderjarige een boete worden opgelegd. Er worden 16- en 17-jarige testkopers ingezet bij de naleving van deze maatregel.

Ga naar de bron