Coop verdwijnt uit straatbeeld na fusie met Plus
Gepubliceerd op: 6-09-2021

Dat maken de beide supermarktketens vandaag bekend. In totaal zijn er straks 550 Plus-supermarkten, met een gezamenlijk marktaandeel van meer dan 10 procent.

Daarmee versterkt Plus de huidige derde positie die het heeft in Nederland.

Plus blijft nog wel aanzienlijk kleiner dan de nummers 1 en 2 in Nederland: Albert Heijn en Jumbo, met marktaandelen van respectievelijk zo’n 35 procent en een kleine 22 procent.

Steeds minder supermarktketens

Plus en Coop denken samen een ‘sterke, toekomstbestendige en concurrerende speler’ in ons land te zijn. 

De fusie past in een trend. Door overnames en fusies blijven er steeds minder supermarktketens over in Nederland. Zo werd eerder dit jaar bekend dat het Noordhollandse Deen wordt verkocht aan Albert Heijn en de regionale spelers Dekamarkt en Vomar.

Schaalvoordelen

Hoe groter je bent, hoe goedkoper je kunt inkopen en er zijn ook andere voordelen. Zo kunnen de kosten voor landelijk adverteren of voor IT en een webwinkel over meer winkels worden gespreid.

IT wordt voor supermarkten steeds belangrijker, onder meer voor thuisbezorgen.

Plus en Coop denken door het samengaan de kosten met 50 miljoen euro te kunnen drukken.

Ga naar de bron