Bedrijven blij met songfestival als visitekaartje aan de wereld
Gepubliceerd op: 24-05-2021

Vanavond om 21.00 uur begint de finale van het spektakel, waarin Jeangu Macrooy Nederland vertegenwoordigt. Het organiseren van het evenement kost tientallen miljoenen euro’s aan belastinggeld, maar, zeggen de organisatoren: het levert ook veel op.

Gaststad Rotterdam wordt op z’n mooist voor het voetlicht gebracht in de huiskamers van zo’n 180 miljoen kijkers in 45 landen. En dat levert naar verwachting flinke inkomsten op.

Op het stadhuis wordt verwezen naar de economische impuls die de organisatie steden als Stockholm en Lissabon bracht. In Zweden zorgde het festival voor 30 miljoen euro extra inkomsten, in Portugal steeg het aantal toeristen met 35 procent. 

Grote klus voor decorbouwer

Of dat in Rotterdam ook lukt, moet allemaal nog blijken. Waar de kassa al wel rinkelde, is bij Unbranded in Hilversum, al wil het bedrijf niet zeggen wat de klus opleverde. Het was één van de grootste klussen voor het bedrijf ooit, vertelt woordvoerder Olivier Monod de Froideville. De decorbouwer had liefst 20 vrachtwagens nodig om het podium naar Ahoy te brengen.

“We hebben het eerder mogen bouwen, daar zijn we al heel trots op. In Kiev en in Wenen. Maar nu is het een Nederlandse productie. Daar wil je natuurlijk onderdeel van zijn”, zegt Monod de Froideville.

Aanbesteding

De klus binnenhalen was niet vanzelfsprekend, omdat het een Europese aanbestedingsprocedure was. Het bedrijf moest een heel boekwerk inleveren om aan te tonen dat het aan alle voorwaarden voldeed om de opdracht te mogen doen.

“Dit zijn natuurlijk wel de prestigeklussen die je in je portfolio wil hebben. En die zeker zullen bijdragen aan de status die je internationaal hebt”, vertelt Monod de Froideville. 

Logo en huisstijl

Ook made in Holland: de huisstijl van het songfestival. Die is niet alleen terug te zien op merchandise, maar ook op bestickerde trams in de havenstad.

En daar zit een heel idee achter, vertelt Gert Franke van ontwerpbureau Clever Franke. “We hebben gekeken naar alle hoofdsteden van de deelnemende landen. En gebruikmakend van twee kleuren uit de vlag van het deelnemende land, hebben we lijnen getrokken naar Rotterdam”, legt Franke uit. 

Op die manier wordt de stad als middelpunt van Europa gepresenteerd. Wie nu door de stad loopt, komt het ontwerp van Gert Franke overal tegen.

Een perfect visitekaartje voor de ontwerper. “Ik kan nu verwijzen naar het logo van het Eurovisiesongfestival van dit jaar. En dan weten heel veel mensen: o, jullie maken dat soort werk.” De klus zelf was namelijk niet zo lucratief, vertelt hij.

De coronacrisis gooit wel flink roet in het eten voor de horeca, die erg blij was met de komst van het festival naar de stad. Vanwege de pandemie zijn er veel minder toeschouwers. De 3500 toeschouwers die per show naar binnen mogen, zijn ongeveer een vijfde van wat Ahoy aankan.

“We hebben geen volle kroegen, we hebben geen volle hotels”, zegt Wilbert Lek, algemeen directeur van stadspromotiebureau Rotterdam Partners. 

Lokkertje voor toeristen

Hij hoopt dat de mooie tv-beelden van de stad zorgen voor extra bezoekers op de lange termijn, zoals in Lissabon gebeurde. “Dus niet bij de pakken neerzitten en mopperen dat het niet kan zoals je het had gewild. Maar er wel het maximale uithalen en ervoor zorgen dat het binnen een aantal jaren iets economisch gaat bijdragen”, aldus Lek. 

Ga naar de bron